Alla inlägg den 5 augusti 2008

Av Anna - 5 augusti 2008 22:43

somnade ifrån slutet, så nu vet jag inte vem mördaren är. Tur att jag spelade in det så jag kan se det imorgon.

Dax o hoppa i säng, en ny strålande dag hägrar och imorgon kaaaanske det blir roligare att jobba! 

Av Anna - 5 augusti 2008 19:43

Så är det snart dax för sista avsnittet av morden i midsommer för den här sommaren, snyft. Älskar verkligen den serien.

Ser fram emot att få se hur  3 av kvällens karaktärer blir mördade , för det brukar ju faktiskt alltid vara 3 som dör :-)

Ska nog ta en nybakad blåbärsmuffins och ett glas mjölk till  :-)

Av Anna - 5 augusti 2008 18:37

Jag hittade ett nytt recept idag som jag tänkte tillaga och i denna lilla rätt skulle man ha squash. Jag är ingen grönsaksdyrkare direkt och har aldrig köpt en squash, än mindre visste jag hur den såg ut, men jag hade en liten bild framför mig hur jag trodde den såg ut.

( För mig är squash en sport :-)  )

Nåväl, när jag kom till affären och hittar den grönsak som jag föreställt mig så stod det att den hette zucchini,  hmmm tänkte jag, zucchini, squash kan det var så stor skillnad egentligen, det kanske är samma sak! 

Den grönsaken som jag föreställt mig var ju den som hette zucchini, skit i receptet!!

Så det blev zucchini i gratängen och tänk, när jag gick in på wikipedia så

visar det sig ju att dom lixsom hör ihop :-)  


Squash kan delas in i Sommarsquash och Vintersquash. Sommarsquash, även kallat zucchini eller ibland courgette (Cucurbita pepo) är en växt, vars gröna eller gula (andra färger förekommer men är inte vanliga) frukter äts som grönsak. De vanligaste sorterna har frukter med gurkliknande form, men även andra former förekommer. Vintersquash har hårdare skal, oftast sötare kött och kan lagras betydligt längre än sommarsquashen. Vintersquashen liknar mer en pumpa än den sommarsquash vi är vana vid och används på samma sätt.

Namnet squash har sitt ursprung i engelskan, zucchini i italienskan, och courgette i franskan. Alla tre namnen förekommer i svenskan, även om courgette är relativt ovanligt.


Så nu vet ni det :-)

Av Anna - 5 augusti 2008 16:36

Jobbdagen visade sig vara hyffsat trist. Jag lyckades iallfall masa mig iväg till jobbet lite tidigare än igår då jag tog en ytterst välförtjänt sovmorgon :)

Men inget vettigt kom ut av dagen direkt, mer än att jag lovade mina kära killar på jobbet att göra blåbärsmuffins tills imorgon. Så det blir att ställa sig att baka.

Men först en rask promenad, hoppas att vädergudarna är på på min sida idag. Det faller liiiite regn men inte alls som igår så idag ska förhoppningsvis undvika att bli dränkt :)


Av Anna - 5 augusti 2008 07:03

En jobbarkompis till mig hävdar att tisdagen är veckans tråkigaste dag.

Hoppas hon har fel för jag är verkligen inte tillräckligt pigg för att orka med att ha tråkigt :)


Fast det är ju morden i midsommer ikväll så dagen kan inte bli helt katastrofal!

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards